A növényi alapú táplálkozás általában nagyon egészséges. Előfordulhat azonban, hogy néhány kulcsfontosságú vitaminból és ásványi anyagból hiány alakul ki a szervezetben, az állati eredetű élelmiszerekkel ugyanis néhány tápanyagot hatékonyabban lehet pótolni. De semmi pánik, van megoldás.

 

Aki vegán étrendet követ, az kizárólag növényi eredetű élelmiszereket fogyaszt, vagyis elhagyja a húst, a zsírt, a tejet és a tejtermékeket, a tojást és az állati zselatint is. Fontos tudni azonban, hogy néhány mikrotápanyagot nehezebb csupán növényalapú ételekkel a megfelelő mennyiségben bevinni. Éppen ezért a vegánoknak érdemes lehet – orvosuk véleményét kikérve – megfontolniuk néhány étrend-kiegészítő szedését. Mutatjuk, miket ajánlanak a Women’s Health által megkérdezett szakértők.


B12-vitamin

 

A B12-vitamin támogatja az idegrendszer megfelelő működését, de fontos szerepet játszik a vörösvérsejtek létrehozásában is. Ha a szervezet nem jut elegendő B12-vitaminhoz, akkor akár vészes vérszegénység (anémia) is kialakulhat, amely végül idegrendszeri károsodáshoz is vezethet. A hiánybetegségre az állandó fáradtság, a végtagbizsergés, a beszéd- vagy memóriazavar, valamint az egyensúlyproblémák hívhatják fel a figyelmet.

 

A vitamin fő forrásai állati eredetű élelmiszerek, mint a hal, a baromfi, a tojás és a tej. Éppen ezért sok vegánnál kialakulhat a B12-vitamin hiánya. A legtöbb vegánnak napi 5-10 milligrammnyi pótlást javasolnak.

 

Vas

 

A szervezetnek szüksége van vasra, hogy a vér megfelelő oxigénszállító képességét fenntarthassa. A vashiány jellemzően fáradékonysággal, hajhullással, a körmök töredezésével és gyakori megbetegedéssel jár, következményeként pedig vérszegénység is kialakulhat.

 

A legjobb forrásai az állati fehérjék – különösen a máj és a vörös hús –, de vasban gazdag a spenót, a legtöbb aszalt gyümölcs, a búzakorpa, a teljes kiőrlésű pékárú, a bab és a tofu is. A növényi alapú, illetve a dúsított ételekben lévő vas azonban nem feltétlenül szívódik fel olyan hatékonyan, mint a húsban lévő vas. Fokozhatjuk azonban a felszívódás sikerességét, ha vasban gazdag fogásaink mellé magas C-vitamin-tartalmú élelmiszereket fogyasztunk.

 

A cikk teljes terjedelmében ide kattintva olvasható!

Forrás: házipatika.hu

A hozzászóláshoz be kell lépnie. Ha még nem regisztrált, IDE KATTINTVA megteheti.

MGYK Országos Szervezet

HET 2019 023xOK

Oldalletöltések száma: 6805837

epapir mgykogyei logo   aeek logo EESZT logomagyosz new

gyoftex logohum2neak logo dombor2neak logoelogo