Koronavírus kamarai tájékoztató 28.
A koronavírus járvánnyal kapcsolatos eddig közzétett valamennyi kamarai tájékoztató a Kamara honlapján megtalálható, ezek fontos információt hordoznak. A jelen tájékoztatót megelőző tájékoztatót április 9-én tettem közzé.
1. Új jogszabályok
A Kormány 109/2020. (IV. 14.) Korm. rendelete a Gazdaságvédelmi Akcióterv végrehajtása érdekében a Járványügyi Alap feltöltését szolgáló kiskereskedelmi adóról címmel a Magyar Közlöny 73. számában jelent meg.
A rendelet hatálya alá tartozó kiskereskedelmi tevékenységek közé tartoznak a hatályos TEÁOR’ 08 szerint
- a 45.1 ágazatba (ide nem értve a gépjármű, pótkocsi nagykereskedelmét), a 45.32 ágazatba, a 45.40 ágazatba (ide nem értve a motorkerékpár javítását, nagykereskedelmét), továbbá
- „a 47.1–47.9 ágazatokba sorolt”
azon tevékenységek, melyek folytatása esetén a vevő magánszemély is lehet.
Ennek értelmében a rendelet hatálya alá tartozik a TEÁOR’ 08 47.73 kódja szerinti tevékenység, ami a gyógyszer-kiskereskedelmet, illetve a 47.74 kódja szerinti tevékenység, ami a gyógyászati termék kiskereskedelmet jelenti. Így a gyógyszertári vállalkozás adóalanynak minősül.
A rendelet május 1-jén lép hatályba.
A különadó alapja az adóalany május 1-től „a veszélyhelyzet megszűnésének napjáig terjedő időszak bármely napját magában foglaló teljes adóévi, a rendelet szerinti tevékenységéből származó nettó árbevétele”, azzal, hogy az adóalapba tartozik nemcsak a beszerzési ár, hanem a kapott engedmény összege is. Kapcsolt vállalkozások esetén a vállalkozások nettó árbevételét össze kell adni és az így számított adómértéket az egyes vállalkozások nettó árbevételének arányában kell megfizetni.
Az adó mértéke
- az adóalap 500 millió forintot meg nem haladó része után 0%,
- az adóalap 500 millió forintot meghaladó, de 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,1%,
- az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,4%,
- az adóalap 100 milliárd forintot meghaladó része után 2,5%.
Az adó összege az adóalap éves összegének a veszélyhelyzet idejére arányosan számított hányada.
Az eljárásai szabályok közül kiemelendő, hogy
- az adó alanya köteles a fizetendő adót megállapítani és bevallani (önbevallás),
- adóelőleget kell fizetni,
- az adóalany 2020. május 31-ig köteles bevallani az adóelőleg egy hónapra jutó (havi) összegét,
- az adóelőleg havi összege (fő szabály szerint) az előző adóévi tevékenységéből származó nettó árbevételének 1/12-ed része,
- az adófizetésre nem kötelezett adóalanynak (tehát a 2019-ben egész évben működő és 500 MFt adóalapot el nem érő gyógyszertári vállalkozásnak) adó- és adóelőleg-bevallás benyújtási kötelezettsége nincs.
A gyógyszerészek régóta ismerik a TEÁOR besorolás és a gyógyszertárak egészségügyi intézményként való működése közötti anomáliát, amelynek korrekcióját a Kamara részéről korábban többször kezdeményeztük – eredménytelenül. A gyógyszertárak rendelet hatálya alá sorolása feltehetően ennek az anomáliának a következménye.
Kollégáink tájékoztatására fontosnak tartom jelezni, hogy a rendelet megjelenésének napján (április 14-én), elvi megfontolásból, hivatalos beadványban kértem prof. dr. Kásler Miklós emberi erőforrások minisztert a rendelet sürgős korrekciójára. A beadványban t.k. a következők szerepelnek:
„A lakossági gyógyszerellátásra engedéllyel rendelkező gyógyszertári vállalkozások főtevékenység szerint a TEÁOR 47.73 kód alapján végzik tevékenységüket, így e rendelet szerint, a rendelet hatálya alá tartozó kiskereskedelmi tevékenységet végző gazdasági vállalkozások. Ugyanakkor a gyógyszertárak által végzett lakossági gyógyszerellátás az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény és a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. sz. törvény értelmében egészségügyi szolgáltatás, amelyet a gyógyszertárak, mint egészségügyi intézmények végeznek! (…)
A gyógyszertárak, mint kiskereskedelmi tevékenységet végző egységek besorolása a 109/2020. (IV. 14.) sz. Kormányrendelet hatálya alá, sértő a gyógyszertárakra nézve. A gyógyszertárak egészségügyi szolgáltatók, a gyógyszerészek és (szak)asszisztensek egészségügyi dolgozók! A Kormányrendelet besorolását különösen nehéz értelmezni az egészségügyi veszélyhelyzet idején, amikor nemcsak az elmúlt hetek jogszabályváltozásaiból és nehézségeiből adódó többletterhekkel kell a gyógyszertáraknak szembe nézni, hanem a gyógyszerészek és a gyógyszertári (szak)asszisztensek a járványveszélynek fokozottan kitett helyzetben dolgoznak! Ráadásul úgy, hogy sok száz olyan gyógyszerész és (szak)asszisztens a mai napig a tára mögött áll, akik 65 évnél idősebbek, ugyanakkor esküjükből fakadó kötelességeiket a saját egészségük kockáztatásával is vállalják, a gyógyszerellátás zavartalansága érdekében! A szabályozás súlyos konfliktus kockázatát hordozza a gyógyszerellátásban! (…)
A rendelet május 1-jén lép hatályba. Ezért kérem, hogy a hatályba lépést megelőzően a rendelet korrekciójára kerüljön sor és a főtevékenységként TEÁOR 47.73 kód szerinti tevékenységet végző lakossági gyógyszerellátást nyújtó gyógyszertári vállalkozások a rendelet hatálya alól kerüljenek ki.”
2. Figyelemfelhívás
Több helyről jutott el hozzám arra vonatkozó információ, hogy gyógyszertárak, telefonos megkeresésre, telefonáló által bemondott TAJ-szám alapján adnak tájékoztatást konkrét TAJ-számhoz tartozó személynek felírt gyógyszerekről, sőt ilyen telefonos bemondást követően egyesek házhoz szállítást is vállalnak.
A veszélyhelyzet ideje alatt módosult szabályozástól függetlenül (ami a TAJ-szám alapján történő gyógyszer-kiváltást lehetővé teszi, ha a gyógyszer kiváltója igazolja önazonosságát és adatai rögzítésre kerülnek), a telefonon történő érdeklődésre adott tájékoztatás során a gyógyszerész konkrét beteg személyes és egészségügyi adatait adja ki. Ez illetéktelen személynek nyújtott tájékoztatás/szolgáltatás esetén adatvédelmi incidensnek minősülhet.
Budapest, 2020. április 15.
Dr. Hankó Zoltán
elnök, MGYK